torsdag 6 januari 2011

Drömhelgen

Vi träffades i natt, precis som vi gjort så många gånger tidigare. Hon kom till mig i min dröm och jag kände riktigt hur mycket jag hade saknat att träffa henne.

Vi hade en helg på Österlen i sommarhuset. Lagade mat tillsammans, satt och pratade, var i nån affär och tittade på barnkläder och diskuterade vilka storlekar döttrarna har och hur fort de växer.
Vi köpte äppeljuice direkt från en odlare. Jag fick tips om ännu fler goda rätter med de allra enklaste ingredienser, där jag redan vet att resultatet kommer att bli enastående.
Det var precis lagom varmt ute. Vi satt bredvid varann och läste. Pratade om det vi läste. Och vi skrattade. Precis som vi gjort så många gånger tidigare.

Utan att jag märkte det hade vi plockat undan allting och det var dags att åka. Jag var ledsen, men hennes röst var lika lugn som alltid och hennes ord tröstade mig. Hon hade ju visat att hon fanns där för mig. Att hon finns där fortfarande. Att hon saknar mig som jag saknar henne och att den vänskap vi hade inte tagit slut.

Jag kände mig lugn när jag vaknade. Sen grät jag en skvätt.

Vi ses igen.

6 kommentarer:

JCMAS sa...

Hjärtat.

Åh. Jag vet....

Åsa sa...

Sorgligt.. Men ack så vackert. Att vänskap kan bestå, även när en försvinner. Att hälsa på i drömmen.

Kram på dig.

Jo. sa...

Ja, det var en konstig känsla efteråt. Att känna sig trygg och övergiven på samma gång. Hon kommer alltid och aldrig att finnas hos mig igen.

JCMAS sa...

Jag finns för dig, Jo. Jag kan aldrig ersätta och är inte det minsta lik. Men jag finns för dig!

Anonym sa...

Vad vackert, du skriver. Och vad exakt fångat. Ingen kunde skapa sådant lugn och sådan trivsel omkring sig.
Jag gråter och samtidigt känner mig tröstad av dina ord. Kram !
L.KE

Jo. sa...

@L.KE - Tack för din kommentar. Ja, det var ju verkligen så med henne. Skönt att du också fann tröst i min dröm. Vi behöver det. Hon fattas.
Kram.

@Ju - Jag vet. Jag känner det. Kram.